Jaguar_I_TYPE_and_F_PACE_PHEV_Foto 1

Jaguar Racing posiluje energetickou optimalizaci pohonných jednotek PHEV a MHEV

Pro dosažení co nejlepší výkonnosti závodního vozu Jaguar I-TYPE 5 v závodech Formula E je zásadní přesně vědět, kdy během závodu využít výkon a kdy nejlépe získávat energii prostřednictvím rekuperačního brzdění, protože účinnost vyhrává závody.

Jezdci týmu Jaguar TCS Racing, Mitch Evans a Sam Bird, kolo za kolem zkušeně odhadují, kde je optimální místo pro brzdění do zatáčky, ale stejně tak je důležité, kde je nejlepší ubrat plyn. To jim umožňuje maximalizovat rekuperaci a neplýtvat energií pomocí klasických brzd s třecími segmenty. Poznatky z těchto týmových strategií mají přímý přínos pro zákazníky i v reálném světě. Zvyšují totiž účinnost a snižují emise u plug-in hybridních (PHEV) a mild-hybridních modelů (MHEV) značky Jaguar.

Přečtěte si také:  Členské společnosti ČLFA za první pololetí profinancovaly více elektromobilů než za celý loňský rok

Při přípravě na každý podnik mistrovství světa ABB FIA Formula E vytváří tým Jaguar TCS Racing velmi detailní model každého městského okruhu až po takové detaily, jako jsou poklopy kanalizace. Tento speciální model je používán v nejmodernějším závodním simulátoru, kde jsou vyvíjeny týmové strategie pro využívání energie při závodech. Tyto závodní strategie zajišťují, že jezdci vždy sešlápnou plyn případně ho uberou v optimálním okamžiku, což jim dovoluje maximálně šetřit energii.

Tato schopnost zajišťuje, že každý joule energie vyslaný k pohonu motoru vozu I-TYPE 5, a vrácený zpět k dobití akumulátoru při rekuperačním brzdění, je zohledněn a co nejefektivněji využit. Mitch a Sam plně využívají výkon potřebný k tomu, aby se udrželi na předních příčkách, a zároveň mají dostatek energie, aby dojeli až do cíle závodu.

Jaguar_I_TYPE_and_XF_MHEV_Foto 2

Poznatky získané z tohoto procesu na poli softwaru pomohly při vývoji funkce Predictive Energy Optimisation pro modely Jaguar F-PACE P400e a E-PACE P300e PHEV. Zadáním cíle cesty do navigace informačního a zábavního systému Pivi Pro získá PEO přehled o vaší cestě (až do vzdálenosti 650 km), kterou pro účely analýzy rozdělí na 100 metrů dlouhé úseky.

Na základě množství údajů z GPS map, včetně typů silnic a průměrných rychlostí na nich, spolu se stoupáním a klesáním, PEO informativně rozhodne o tom, jak v každé fázi co nejlépe využít pohonné ústrojí. Například upřednostní elektromotor v oblastech měst, aby zajistil jízdu s nulovými emisemi z výfuku, nebo efektivní zážehový motor Ingenium na dálnicích. Toto inteligentní, prediktivní řízení obou zdrojů pohonu může zvýšit energetickou účinnost při jízdě v reálném provozu.

Přečtěte si také:  Elektrifikaci autobusové linky č. 137 zrealizují společnosti OHLA ŽS a Elektrizace Praha, výstavba začne ještě letos v srpnu

Systém rovněž zajišťuje, že máte v záloze dojezd minimálně šest kilometrů čistě na elektřinu, který je připraven k využití v závěrečné fázi cesty a dovoluje vám dojet do cíle v tichosti a s nulovými emisemi z výfuku.

Kromě toho funkce Eco Coach, kterou najdete ve vozech Jaguar XE, XF, E-PACE a F-PACE MHEV, využívá inteligentní algoritmy. Tyto algoritmy zákazníkům pomáhají vyvinout plynulejší a efektivnější styl jízdy tím, že snímá vozovku před vozem a napovídají jim, kdy mají ubrat plyn, čímž maximalizují výhody rekuperačního brzdění. Eco Coach je srovnatelný s cykly „lift and coast“, které Mitch Evans a Sam Bird používají k optimalizaci spotřeby energie během E-Prix. Rekuperace má ve Formula E zásadní význam, protože závodní vozy rekuperují přibližně třetinu energie potřebné k dokončení závodu o délce 45 minut plus jedno kolo.

Na silnici Eco Coach využívá GPS k určení polohy vozidla a data uložená v cloudu k předvídání nejpravděpodobnější trasy, kterou vozidlo pojede. Spolu s údaji z map, včetně stoupání, množství zatáček na silnici a rychlostních omezení, se systém dokáže podívat dopředu až na vzdálenost 2,5 km tzv. elektronický horizont a zohlednit prvky na silnici, jako jsou zatáčky, křižovatky a kruhové objezdy, omezení povolené rychlosti a jízda z kopce. Jde tedy o všechny prvky, které by pravděpodobně vedly k tomu, že by řidič ubral plyn.

Tento inteligentní obraz silnice před vámi je každých 10 metrů aktualizován a odesílán do řídicího modulu pohonné jednotky, aby určil optimální bod, kdy má řidič ubrat plyn, a umožnil tak co největší zpomalení pomocí rekuperačního brzdění namísto klasických brzd s třecími segmenty.

Jakmile vozidlo tohoto bodu dosáhne, Eco Coach intuitivně vyzve řidiče, aby sundal nohu z plynového pedálu, a to tak, že na přístrojové desce zobrazí zelenou ikonu pedálu, která se při tomto kroku změní na obrys a poté zmizí, pokud řidič šlápne na brzdu. To kopíruje systém s kontrolkou na volantu, který využívají závodníci, aby věděli, kdy mají na závodním okruhu ubrat plyn a „nechat vůz plachtit“.

Přečtěte si také:  Kia dokončila první závod, který bude sloužit výhradně k výrobě elektromobilů

„Rozdíl mezi vítězstvím a prohrou může činit méně než jeden procentní bod spotřeby energie na kolo. Každé nepatrné zvýšení efektivity, kterého můžeme dosáhnout, má význam. Proto modelujeme každý okruh a výkonnost vozu Jaguar I-TYPE na něm do takových detailů, abychom mohli pro každý závod Formula E vyvinout optimální strategii využívání energie. Techniky, které používáme, a neocenitelné znalosti, které jsme získali, pomohly k tomu, že je systém Predictive Energy Optimisation v plug-in hybridních modelech značky Jaguar tak efektivní. Umožňuje zákazníkům z jejich nejmodernějších pohonných jednotek získat maximum. Totéž platí pro Eco Coach v mild-hybridních vozidlech značky Jaguar, který řidičům pomáhá šetřit palivo a snižovat emise. Obojí je skvělý příklad naší filozofie Race to Innovate a toho, jak přinášíme našim zákazníkům poznatky z vysoce konkurenčního prostředí mistrovství světa automobilových závodů,“ okomentoval James Barclay, Jaguar TCS Racing Team Principal.